Wat vertelt een kind je met zijn gedrag? (deel 3)

Een kind kan verschillend gedrag vertonen als reactie op stresssituaties of vervelende verrassingen thuis. In een blog-drieluik vertel ik over deze basisreacties: hoe ontwikkelen we ze (deel 1), hoe zien ze eruit (deel 2) en in deze 3e blog vertel ik wat de onderliggende boodschap is.
Zodat jij als ouder weet hoe je erop kunt reageren.

Soms herken je als ouder niet wat een kind eigenlijk aan je vraagt. Gedrag is grotendeels onbewust en drukt een behoefte uit. Dit gedrag en de onderliggende boodschap zijn vaak niet 1-op-1 te vertalen. Hierbij een handreiking om naar je kind te kijken en te luisteren met je ogen, je oren en je hart.

In deze blog (deel 3) vertel ik over de onderliggende boodschap van een kind bij de 1e helft van de basisreacties.
Wat je kunt doen als ouder. En ik geef je een voorbeeld hoe dit gedrag zich bij mij uitte. Zodat je dit makkelijker kunt plaatsen. En dat je kunt zien dat niets menselijks mij vreemd is… En jou vast ook niet.

Ik nodig je bij elke reactie uit om nieuwsgierig te zijn hoe je dit gedrag ervaart, bij je kind en bij jezelf.

  1. De clown

Die grappig doet, dingen weglacht en geen serieuze onderwerpen wil aangaan. Hij doet bijna onnozel, en bagatelliseert dingen.
‘Ah joh, geeft niet!’ En praat mee met de groep of degenen die indruk maken…
Ikzelf ken deze reactie in situaties op school. Ik hield iedereen te vriend. Zorgde voor gezelligheid.
Ik merkte dat ik veel vrienden maakte, maar dat ik me eigenlijk best heel alleen kon voelen tussen anderen.

Boodschap: Ik ben niet belangrijk. Ik schaam me. Ik wil erbij horen.
Behoefte: Stevigheid in mezelf, eigenwaarde, autonomie.
Vraag: Wil je me vragen wat ik vind? En me daarbij helpen?
Wat kun je doen: Ruimte & verantwoordelijkheid geven. Serieus nemen.

  1. De vechter

Die confrontaties aangaat, agressief doet en praat, wil vechten of discussies start. Zelfs pijn kan doen en de baas wil spelen. Zorgen dat het gaat zoals hij wil, stoer kijkt en bijdehand doet om de controle ook in het gesprek te houden…
Ikzelf ken deze reactie in mijn puberteit. Toen jongens/mannen in mijn buurt kwamen
die indruk wilden maken of over mijn grenzen gingen. Verdedigen en in de aanval.

Boodschap: Ik kan mijn frustratie niet kwijt. Ik wil controle en duidelijkheid. En iemand die lief tegen me is.
Behoefte: Liefde, compassie. Een leider om te volgen.
Vraag: Mag ik liefdevolle grenzen en een grote knuffel?
Wat kun je doen: Liefdevolle duidelijkheid bieden. Je hart open houden.

  1. De afhankelijke

3A) De redder

Die de boel redt, afleidt, beschermt en (ver)zorgt. Die zijn best doet op school en waar niets op aan te merken is.
Dit lievelingetje is lief en behulpzaam en heeft voorbeeldig gedrag…
Ikzelf ken deze op school, dat ijverig zijn en de wereld willen redden. Wilde ontwikkelingswerker worden.
En iedereen helpen, zelfs zonder dat ze het vroegen. Zelfs in mijn huidige werk met My Tree House… 😉

Boodschap: Ik ben trouw aan jou en zorg voor jou, ik ken mijn eigen behoefte niet. Ik voel me schuldig en wil het goedmaken.
Behoefte: Harmonie en rust. Eigenheid. Ontdekken wat ik zelf wil.
Vraag: Wil je me helpen zelf te gaan staan, ik vind het spannend… en me vertellen dat ik geen schuld heb.
Wat kun je doen: Uitnodigen zich uit te spreken. Als ouder je eigen zorgen oplossen.

3B) De claimer

Die verleidt, niet van je af te slaan is, knuffelt, om bevestiging vraagt, die bondjes bij anderen maakt zodat ie niet alleen komt te staan. Die eigenlijk onzeker en afhankelijk is…
Ikzelf ken deze niet zo goed. Ik doe het meer indirect of met bezwaard gevoel, want heb hier een oordeel op,
ergens vind ik afhankelijk zijn ‘zwak’… en ik wil hier soms wel wat beter in zijn: gewoon soms aandacht mogen vragen van mezelf.

Boodschap: Ik heb tekort, het is nooit genoeg. Ik kan niet zonder jou.
Behoefte: Ik heb stevigheid nodig. Ik wil je vertrouwen dat je er bent.
Vraag: Wil je me helpen van leunen naar zelf staan?
Wat kun je doen: Duidelijkheid bieden. Beetje bij beetje op eigen benen laten staan.
Beschikbaar zijn.

De volgende helft deel ik met je in de volgende blog!

Ik ben benieuwd!
Als je dit gedrag ziet bij je kind: w
elke vraag stelt jouw kind jou vooral?
Vertel het hieronder mijn blog.

Als dank voor je reactie stuur ik je extra verdiepingsvragen
die je helpen meer inzicht te krijgen op hoe jullie op elkaar reageren. 

In mijn gratis webinars heb ik de 3 blogs samengevat, aangevuld met hoe deze basisreacties voor jou als ouder werken.
Je kunt dit webinar via deze link terugluisteren tot 17 februari 2017.

WAT KAN IK HIER NOU VERDER MEE?

En dan heb je de verschillende reacties op een rijtje, en herken je ze bij je kind.
Je weet wat zijn boodschap is en wat hij je ermee wil vragen. En dan….
Elke situatie is anders, en met de tijd ontwikkelen bovengenoemde strategieën zich bij je kind.

Veel ouders reageerden tijdens het webinar: ik moet voortdurend schakelen tussen verschillend gedrag. Zo lastig…
Help! Wat moet ik doen… wat is het juiste… waar moet ik beginnen?

Ik kan je verder helpen. Door inzicht te geven hoe een kind veranderingen verwerkt. Stap voor stap.
Inzicht in deze stappen geeft je handvatten om makkelijker in te spelen op die basisreacties van je kind.
Ik heb een overzichtelijk stappenplan ontwikkeld, in de vorm van een online cursus.

In deze ONLINE CURSUS ‘Grip op verandering & verlies’ in jullie gezin kun je in 6 weken ontdekken
wat je kind doormaakt & hoe je hem kunt helpen. Voor een leuke kennismakingsprijs. Ben je nieuwsgierig?
Meer informatie & opgeven kan via deze link.
Hierbij is extra 1-op-1 coaching om in te zoomen op jouw specifieke situatie ook mogelijk.

Ik help je graag verder. Zodat jij zelf verder kunt met je kind.

ONLINE COMMUNITY MY TREE HOUSE: BOORDEVOL INSPIRATIE EN TIPS

En: ken jij mijn online community van My Tree House al?
Een ‘boomhut’ vol inspiratie en producten, waar je uit kunt putten om zelf weer grip te krijgen,
zodat je je kind goed kunt ondersteunen in lastige periodes. Ik verwelkom je er graag: klik HIER.

Lieve groet,

Kim
My Tree House

PS Vind jij het belangrijk dat meer ouders deze informatie ontvangen?
Fijn als je dit bericht deelt met hen.

 

4 Responses to Wat vertelt een kind je met zijn gedrag? (deel 3)

  1. Helga 14 februari 2017 at 06:46 #

    Wat leuk om te lezen allemaal. In eerste instantie om
    Mijn kind beter te begrijpen, toen om mezelf beter te begrijpen, en mijn vriend. En gister tijdens een mediation gaf het me ook weer inzichten.
    Ik heb ivm mijn mediations al veel gelezen over menselijke relaties. Maar de helderheid van jouw stukken voegt toch weer iets toe.
    Bedankt!
    Nu nog een manier vinden om weer contact te krijgen met mijn puberzoon. Ik denk dat hij mij de scheiding verwijt. Ik zie of spreek hem niet maar met een hard werkende vader is hij zo ontzettend eenzaam.

    • Kim Oostveen 14 februari 2017 at 09:11 #

      Dankjewel Helga voor je eerlijke reactie. Wat bijzonder hoe je naar jezelf, je kind, je vriend en je klanten kan kijken! Fijn als ik daar aan bij kan dragen.
      En ja, contact met je zoon… dat is wat een moeder wil. Als je wilt kan ik eens meekijken met je, wat jij of hij nodig heeft? Laat maar weten. Veel sterkte en groet, Kim

  2. Anneke Stuij 14 februari 2017 at 15:43 #

    Hallo Kim,
    Ik heb in mijn praktijk vaak van ouders gehoord dat het gedrag van hun kind ineens veranderd was na een sessie, als de onderliggende spanning of emotie opgelost was. Grappig om dan te zien hoe die verandering van binnen zichtbaar is aan de buitenkant. Voor de ouders ende leerkracht.
    Hartelijke groet

    • Kim Oostveen 14 februari 2017 at 21:01 #

      Hai Anneke, wat fijn dat effect van jouw sessies! Ja, dan is het eerdere (waarschijnlijk overlevings)gedrag niet meer nodig en kan komt er iets anders naar buiten. Mooi hoor… Liefs Kim

Geef een reactie